Uitmarkt

In 2023 heeft Ede Marketing in samenwerking met de Cultuurmakelaar van de gemeente Ede gewerkt aan het vergroten van de zichtbaarheid van de Uitmarkt in Ede Centrum. Na het succes van de Uitmarkt in 2022, is besloten om in 2023 opnieuw te ondersteunen bij het op de kaart zetten van de activiteiten en evenementen rondom de Uitmarkt. De inzet van Ede Marketing was vooral gericht op aanvullende marketing- en pr-activiteiten voor het programma van de Uitmarkt en het bekender maken van de verschillende onderdelen. 

Vanuit de Cultuurmakelaar was de vraag aan Ede Marketing om te ondersteunen bij het promoten van de Uitmarkt op 9 september jl. Cultuur is een belangrijke pijler voor Ede Marketing. Bovendien viel het dit jaar tegelijkertijd met Open Monumentendag waardoor we een goede combinatie konden maken tussen cultuur en historie. Het belangrijkste doel voor deze campagne was de officiële aftrap van het culturele seizoen, de deelnemers en het programma van de Uitmarkt bekender maken bij een breder publiek zodat zoveel mogelijk mensen de Uitmarkt zouden bezoeken. Bovendien was het ook een mooie gelegenheid om direct een koppeling te maken met Open Monumentendag.

In de periode voorafgaand aan de Uitmarkt is de campagne zichtbaar geweest via offline uitingen en online media op diverse locaties in de hele gemeente Ede. De campagne richt zich op bewoners van de gemeente en regionale bezoekers. Onderstaand de belangrijkste resultaten van de campagne. 

Facebook

Via de Facebookpagina van Bezoek-Ede is in de periode van 28 augustus - 9 september een uitgebreide campagne opgezet, aangevuld met organische berichten via de Facebookpagina van Bezoek Ede. In de campagne zijn drie verschillende advertenties ingezet: een algemene voor de Uitmarkt, een voor Cinema op de Markt en een voor de Informatiemarkt. 

Bereik: Via advertenties hebben 87.246 mensen de campagne gezien. Daarnaast is bijna 2.200 keer naar de website geklikt. 

Google Ads

Via Google Ads is een Performance Max campagne ingezet waarbij alle onderdelen van Google worden getarget (combinatie van display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping). Er is getarget op zowel vrouwen als mannen en op mensen die eerder interactie met onze website hebben gehad. Allen met de kenmerken toerisme, kaarten voor evenementen, kaarten voor podiumkunsten, familiereizigers, kunst- en theaterliefhebbers, gaat vaak naar een live-evenement, media en amusement, ouders van kleuters (4-5 jaar), ouders van basisschoolleerlingen (6-12 jaar), ouders van tieners (13-17 jaar).

Bereik: de advertenties hebben 14.981 weergaven gehad en er is 2.506 keer naar de website geklikt.

Advertenties en advertorials

​Naast onze eigen middelen hebben we ook enkele advertenties en advertorials ingekocht bij regionale media: 

Bereik: In totaal hebben we met bovenstaande media 101.000 mensen bereikt. 

Bekijk meer media-uitingen

Website statistieken

Op de bezoekerswebsite bezoek-ede.nl is in de campagneperiode de Uitmarkt extra uitgelicht. Naast een eigen camapgnepagina is de Uitmarkt ook uitgelicht op de homepagina en op de cultuurpagina. Ook zijn alle losse evenementen in de database ingevoerd en op de campagnepagine getoond. 

Bereik: In totaal hebben 9.167 mensen het evenement op de website bezocht.

A0-posters en digitale schermen

Eind augustus - begin september zijn in de hele gemeente Ede A0-borden gevuld met posters voor de Uitmarkt.  

Bereik: Via de digitale schermen hebben gemiddeld 136.000 mensen de campagne gezien.